کاربرد لوله فلکسی در نصب دوربین مداربسته

لوله فلکسی یک کانال با سطح مقطع گرد و منعطف است که معمولا برای محافظت از کابل های دوربین مدار بسته مانند کابل برق، کابل شبکه و یا کابل کواکسیال استفاده می شود. لوله فلکسی برای محافظت از کابل های مختلف در محبط بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها معمولا به رنگ مشکی وجود دارند و برخی از مدل های آن نیز به رنگ سفید می باشد.

هنگام کابل کشی دوربین مدار بسته، در حالتی که مسیر کابل ها بین دوربین و دستگاه ضبط از فضای بیرونی و پرپیچ و خم عبور می کند، می توان از لوله فلکسی استفاده کرد. لوله فلکسی به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد می تواند از کابل دوربین مدار بسته در فضاهای پر پیچ و خم محافظت نماید.

برخی از مهمترین ویژگی های لوله فلکسی:

  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر کشش و چرخش بالای لوله هنگام نصب
  • مقاومت در برابر ضربه ، فشار ناشی از لوله کشی و کابل کشی در مسافت های طولانی
  • ماندگاری بالا در برابر شرایط نامساعد جوی ، حرارت و نور آفتاب
  • قابلیت تخلیه الکتریسیته ساکن از طریق اتصال به زمین

لوله فلکسی بر اساس کاربرد و محل نصب، انواع مختلفی داشته که شامل موارد زیر است.

  1. لوله فلکسی بدون روکش: لوله فلکسی یا لوله خرطومی بدون روکش یک لوله فلزی و فاقد روکش پلاستیکی است که بیشتر در محیط های داخلی نصب می شود. این نوع کابل در حوزه مدار بسته تقریبا هیچ استفاده ای نمی شود و کاربرد های دیگری دارد.
  2. لوله فلکسی روکش دار: این نوع لوله رایج ترین نوع مورد استفاده است. لوله فلکسی روکش دار، شامل یک پوشش پلاستیکی PVC در لایه بیرونی است و برای محافظت از کابل های مختلف در پروژه های مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله فلکسی بر اساس سطح مقطع آن در اندازه های مختلفی وجود دارد که هر کدام می تواند تعداد معینی کابل را در خود جای بدهد. لوله فلکسی بر اساس اندازه های مختلف استاندارد سازی می شوند که مهمترین اندازه های آن شامل، لوله فلکس نمره 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42 و 48 می باشد. لوله های فلکسی معمولا در بسته های 25 متری در بازار وجود دارند و بر اساس نیاز می توان مقدار لوله فلکسی مورد نیاز را انتخاب نمود.

برای نصب لوله فلکسی بر روی دیوار، سقف یا قسمت های مختلف از بست های متعددی استفاده می شود. بست های مورد استفاده باید با اندازه لوله فلکسی متناسب باشد، برای عبور کابل های مختلف در لوله فلکسی پیشنهاد می شود که از فنر های مخصوص این کار استفاده شود.

دیدگاه ها