چند روش برای تشخیص ماکت دوربین امنیتی از دوربین واقعی

مسلماً تشخیص ماکت دوربین مداربسته یا Fake CCTV از دوربین مداربسته واقعی با توجه به پیدایش دوربین‌های پیچیده‌‌ی جعلی مانند دوربین‌هایی که دارای چراغ چشمک‌زن و سنسورهای حرکتی هستند در حال سخت شدن می‌باشد. اما هنوز تفاوت‌های مشخصی و آشکاری بین دوربین‌های مداربسته واقعی و ماکت‌ها وجود دارد که سارقان حرفه‌ای می‌توانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند. برخی مواردی که با کمک آنها می‌توانید به‌راحتی دوربین‌های واقعی و جعلی را از یکدیگر تشخیص دهید، شامل لامپ‌های LED، کاور، مکان نصب دوربین، سیم ها، نوع دوربین، مارک دوربین، Motion tracking خواهد بود.

چراغ‌های LED عامل تشخیص دوربین مداربسته جعلی

همه می‌دانند که یک دوربین مداربسته واقعی امروزی دارای دید در شب می‌باشد و LED‌های قرمز دارد که در زمانی که نور کافی نیست این LED‌ها روشن می‌شوند. بنابراین دوربین‌های مداربسته جعلی در صورتی که در تاریکی چشمک نزنند به‌راحتی شناخته می‌شوند.

  • LED‌های قرمز ماکت دوربین مداربسته: این دوربین‌ها به خصوص برای بازداشتن سارقان با تجربه تأثیری ندارد. این به این علت است که دوربین‌های جعلی چراغ‌هایی دارند که بدون کنترلر یا چیز دیگری کار می‌کنند و این دوربین‌ها در تمام اوقات حتی در طول روز فلش می‌زنند در حالی که LED‌های واقعی در طول روز خاموش‌اند و این دوربین‌ها نشانه‌های ضبط ندارند و درواقع تنها به نفوذگر می‌گویند که این دوربین جعلی است.
  • تفاوت LED های ماکت دوربین مداربسته با دوربین واقعی: همچنین LEDهای واقعی، خیلی روشن و آشکار نیستند. اگر از دوربین‌های مداربسته واقعی استفاده کرده باشید به‌راحتی می‌توانید به تفاوت بین آن‌ها در LED‌ها پی ببرید. خاموش کردن چراغ‌های ماکت دوربین مداربسته بهتر از نشان دادن چراغ آشکار و جعلی دوربین مداربسته است؛ اما با این حال روش‌هایی وجود دارد که می‌توان فهمید که یک دوربین مداربسته روشن است یا نه حتی اگر چراغ آن خاموش باشد.

کاور ماکت دوربین مداربسته

بسیاری از دوربین‌های ارزان قیمت بدلی ظاهر فیک دارند. تفاوت بین دوربین‌های مداربسته واقعی و فیک از طریق مواد سازنده آن‌ها مشخص می‌شود. معمولاً ماکت دوربین مداربسته از پلاستیک ارزان قیمت به جای کاور آلومینیومی ضد آب ساخته‌شده‌اند. افراد خبره یا مجرمان با تجربه این تفاوت در نوع جنس کاور دوربین را به خوبی درک می‌کنند به خصوص اگر در مکان در دسترسی مانند جلو در نصب شده باشند.

محل نصب ماکت دوربین مداربسته

علاوه بر ظاهر دوربین، محل نصب دوربین نیز در رابطه با تشخیص واقعی یا فیک بودن دوربین مداربسته مؤثر است. محل نصب واقعی بودن یا نبودن دوربین تحت شبکه را آشکار می‌کند. دوربین‌های خارجی تحت تأثیر آب و هوا هستند بنابراین این رفتار آن‌ها می‌تواند به نوعی یک تستر در تشخیص آن‌ها به شمار برود. ماکت دوربین مداربسته ساخته شده از پلاستیک شکننده نمی‌توانند در برابر باد و باران شدید ایستادگی و مقاومت کنند. برخی از آن ممکن است که پوشش برآمده داشته باشند اما این پوشش هم برای محافظت از آن‌ها در برابر آب و هوا کافی نمی‌باشد.

برای مثال سیم‌های که آشکار هستند به‌راحتی می‌توانند آسیب ببینند؛ بنابراین مجبورید که آن‌ها را در مکان‌های حفاظت شده در زیر بخش‌های برآمده ساختمان یا در سقف در صورتی که می‌خواهید به‌صورت دائمی و مؤثر کار کنند قرار دهید. برخلاف آن‌ها دوربین‌های مداربسته واقعی به خصوص IP66 و IP65 می‌توانند در هر محیط خارجی بدون هیچ نگرانی از آب و هوا نصب شوند. بنابراین دوربین‌های مداربسته‌ای که در محیط‌های بیرونی و در برابر باد و باران قرار دارند احتمالاً واقعی هستند.

سیم‌ها

سیم‌ها شناساگر مؤثر دوربین‌های مداربسته فیک نمی‌باشند. بیشتر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه امروزی سیم‌های قابل دید تقلبی دارند که موجب می‌شود تفاوت بین دوربین‌های مداربسته واقعی و جعلی پیچیده‌تر شود؛ اما به یاد داشته باشید دوربین‌های بولتی که این جزئیات کوچک را ندارند کاملاً واضح است که فیک هستند. دوربین‌های دام واقعی و دوربین‌های بی سیم، سیم در جلوی دید ندارند.

نوع دوربین

یکی دیگر از راه‌های تشخیص دوربین‌های تقلبی از واقعی این است که در مورد مدل‌های دوربین مداربسته تقلبی رایج اطلاعات به دست آوریم. اگر مدل‌های دوربین مداربسته تقلبی را در گوگل یا آمازون سرچ کنید انواع دوربین‌های بولت و دام تقلبی را می‌توانید پیدا کنید. برخلاف بیشتر دوربین‌های بی سیم که طراحی منحصر به فرد دارند و کپی‌برداری و ساخت از روی آن‌ها دشوارتر است این دو مدل بدون نقض هیچ‌گونه حق قانونی به‌آسانی قابل تقلید می‌باشند.

برند

نام برند در صورتی که قابل‌شناسایی باشد بهترین و دقیق‌ترین روش برای گفتن اینکه دوربین مداربسته تقلبی است یا خیر می‌باشد. تنها کافیست که برند را جستجو کنید. از این طریق می‌توانید متوجه شوید که دوربین مداربسته واقعی است یا نه. ممکن است که توجه کرده باشید که برخی دوربین‌های مداربسته بر روی کاور خود نام برند ندارند. به احتمال زیاد این دوربین‌ها تقلبی هستند و می‌خواهند که تفاوت‌های آشکار بین ماکت دوربین مداربسته و دوربین واقعی را مخفی کنند.

ردیابی حرکت

برخی از دوربین‌های مداربسته تقلبی حتی دارای سنسور حرکتی هستند و دارای محور گردان برای ردیابی حرکت می‌باشند. در حقیقت به‌صورت دقیق حرکت را ردیابی نمی‌کنند اما به‌صورت پیوسته به جلو و عقب می‌گردند؛ بنابراین یک سارق ممکن است دریابد که این یک دوربین مداربسته جعلی است. دوربین‌های دارای سنسور تشخیص حرکت وقتی که شخصی راه می‌رود هرگز نمی‌چرخند. این دوربین‌ها تنها رویدادها را بدون حرکت فیزیکی ضبط می‌کنند.

تنها کافیست که به این فکر کنید که ردیابی حرکت نیاز به تکنولوژی و هزینه زیاد دارد. حتی دوربین‌های واقعی نیز نمی‌توانند این کار را در حال حاضر انجام دهند. (البته تشخیص حرکت یکی از ویژگی های بارز دوربین مداربسته بیسیم می باشد.) این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها بین دوربین‌های مداربسته واقعی و تقلبی می‌باشد.

تشخیص ماکت دوربین مداربسته از دوربین واقعی

در حقیقت تفاوت عمده بین دوربین مداربسته واقعی و تقلبی در اهداف و عملکرد آن‌ها می‌باشد. ماکت دوربین مداربسته برای ترساندن مجرمان بسیار مفید هستند اما برای شناسایی و تشخیص مجرمان سودی ندارند. تفاوت بین دوربین‌های مداربسته واقعی و تقلبی در زمان بروز یک رویداد خطرناک مشهود است. برخی از افراد برای بالا بردن امنیت دوربین‌های تقلبی را در معرض دید قرار می‌دهند و دوربین‌های واقعی را از دید مخفی نگه می‌دارند که این روش نیز بسیار کارآمد و حرفه‌ای است. در صورتی که در انتخاب بین دوربین‌های مداربسته واقعی و تقلبی در شک و تردید هستید این روش را می‌توانید امتحان کنید.

منبع: امنیت 98

دیدگاه ها