نحوه محاسبه مقدار فضای ذخیره سازی دوربین مداربسته

  • مدیر سایت شده توسط مدیر
  • آموزش
  • 29 بهمن 1399

محاسبه فضای ذخیره سازی دوربین مداربسته در پروژه ها بسیار حائز اهمیت می­باشد. با یادگیری محاسبه پهنای باند و فضای ذخیره سازی برای دوربین های IP و دستگاه های ضبط می توانید میزان ظرفیت هارد دیسک را برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته خود تخمین بزنید. زمانی که شما در شرف خرید یک سیستم مداربسته هستید اما هیچ ایده و اطلاعی از محاسبه فضای ذخیره سازی لازم برای ضبط تصاویر دوربین ندارید، ممکن است با سوالاتی از قبیل “چه هاردی تهیه کنم؟” یا “DVR من برای چه مدت زمانی می تواند ضبط کند؟” مواجه شوید.

زمان صحیح محاسبات فضای ذخیره سازی قبل از آغاز پروژه دوربین مدار بسته و در مرحله برنامه ریزی است. اما اگر هم دوربین و ضبط کننده های خود را قبلاً خریداری نموده اید، نگران نباشید، همچنان خواندن این مطلب برای شما مفید خواهد بود. فرض کنید شما دارای یک DVR (ضبط کننده ویدیوی دیجیتال) با هارد دیسک 1 یا 2 ترابایت برای ذخیره سازی فیلم هستید. فرقی نمی کند که ضبط کننده 4 ،8 یا 16 کاناله باشد، می توانید پیکربندی آن را تنظیم کرده و فیلم ها را برای مدت زمان 7 تا 30 روز یا حتی مدت زمان طولانی تری ضبط کنید، اما 30 روز معمولا زمان مناسبی است.

حال می خواهیم از یک روش ساده برای محاسبه فضای ذخیره سازی دریک پروژه دوربین مداربسته استفاده کنیم، فقط باید بدانید که دوربین مداربسته شما از چه پهنای باند استفاده می کند و این معادل گفتن میزان بیت ریت (bitrate) دوربین شما است. اگر قصد دارید از دوربین خود با وضوح تصویر با کیفیت HD استفاده کنید، پهنای باند 1024 کیلوبیت بر ثانیه، و برای وضوح تصویر Full HD پهنای باند 2048 کیلوبیت بر ثانیه مناسب خواهد بود. با استفاده از این اطلاعات می توانید از یک فرمول با وارد کردن پهنای باند، تعداد روزهای ضبط و تعداد دوربین ها برای محاسبه فضای ذخیره سازی استفاده کنید.

فرمول محاسبه ذخیره سازی دوربین مداربسته

نظریه ها و راه کارهای زیاد دیگری در مورد محاسبه ذخیره دوربین های مداربسته وجود دارد، اما اگر شما واقعاً به ریاضی علاقه­مند هستید و می خواهید فرمول آن را ببینید، فرمول ریاضی آن به صورت زیر میباشد:

Storage = ( (cam_bitrate/8) * 3600 * 24 * Qty_cam * Qty_days ) /1G

  • Storage: میزان فضای ذخیره سازی به گیگابایت
  • cam_bitrate: پهنای باند دوربین
  • 8: برای تبدیل واحد بیت به بایت
  • 3600: برای تبدیل ثانیه به ساعت
  • 24: برای تبدیل ساعت به روز
  • Qty_cam: تعداد کل دوربین ها
  • Qty_days: تعداد کل روزها
  • 1G: تقسیم بر 1 گیگ (1.000.000.000) برای تبدیل کیلوبایت به گیگابایت

به نظر فرمول پیچیده ای است اما در واقع اینطور نیست، با مشاهده مثال های زیر متوجه خواهید شد که چگونه می توان از این فرمول استفاده کرد. یک دوربین با پهنای باند ۱۰۲۴ کیلوبیت بر ثانیه برای ضبط تصویر به مدت یک روز:

Storage = ((1,024.000/8) * 3600 * 24 * 1 * 1) / 1,000,000,000

فضای ذخیره سازی = 11 گیگابایت

اگر شما به ریاضیات و فرمول محاسبه فضای ذخیره سازی علاقه ای ندارید و مجبور هستید فضای ذخیره سازی دوربین را محاسبه کنید و  فکر می کنید که آیا راهی آسان تر وجود دارد، شاید بتوانید با در دست داشتن پهنای باند دوربین مدار بسته از نرم افزارهای محاسبه فضای ذخیره سازی استفاده کنید.

چه عواملی روی پهنای باند و  فضای ذخیره سازی اثرگذارند؟

  • وضوح تصویر

هرچه وضوح یا رزولوشن دوربین بیشتر باشد، نیاز به پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتر خواهد بود، برخی از رزولوشن های رایج دوربین IP عبارتند از: QCIF ، CIF ، 2CIF ، 4CIF ، VGA ، SVGA ، HD ، Full HD و 4K.

  • فریم ریت

سرعت 30 فریم در ثانیه حرکت در زمان واقعی محسوب می شود و حرکت روانی را روی فیلم ضبط شده نشان می دهد، اما اگر دوربین خود را با چنین سرعت فریمی تنظیم کنید، استفاده از پهنای باند دوربین مداربسته و فضای ذخیره سازی بسیار افزایش می یابد. بنابراین برای بیشتر پروژه های دوربین مداربسته سرعت 15 فریم در ثانیه کافی است.

  • CODEC (الگوریتم فشرده سازی)

انتخاب CODEC به میزان چشمگیری بر میزان هارد دوربین مداربسته مدمورد استفاده برای ضبط تأثیر می گذارد، بنابراین با استفاده از الگوریتم های مدرن مانند H.264 ، H.264 plus و H.265 می توانید فضای ضبط بیشتری را در مقایسه با CODEC قدیمی مانند MJPEG یا MPEG-4 ذخیره کنید.

  • فعالیت (تردد) در صحنه

اگر صحنه ای که در آن دوربین نصب شده، بسیار فعال و پرتردد باشد، یعنی رفت و آمد افراد و اشیا زیاد باشد، نیاز به پهنای باند بیشتر و فضای ذخیره سازی بیشتر خواهد بود.

  • ضبط به صورت یوسته یا به صورت رویدادی

هنگام تنظیم ضبط دوربین مداربسته، می توانید انتخاب کنید که فیلم ها حتی در صورت عدم وقوع هیچ رویدادی به طور مداوم ذخیره شوند یا اینکه ضبط فقط در صورت بروز رویدادی مانند تشخیص حرکت شروع شود.

منبع: امنیت 98

دیدگاه ها