کاربرد فیلتر EIS در دوربین های مداربسته

  • مدیر سایت شده توسط مدیر
  • آموزش
  • 3 دی 1398

فیلتر EIS یا Electronic Image Stabilizer وظیفه تثبیت تصویر دوربین مدار بسته بصورت الکترونیکی را بر عهده دارد، تصویر با کیفیت تحت هر شرایطی اولویت اصلی هر سیستم نظارتی است. یکی از بزرگترین مواردی که کیفیت تصویر را تحت الشعاع قرار می دهد، وجود لرزش دوربین است. لرزیدن دوربین می تواند به دلایل مختلفی مانند وزش باد، عدم پایداری محل نصب، طوفان و مواردی شبیه به آن وجود داشته باشد. در چنین شرایطی کیفیت تصویر افت محسوسی خواهد داشت حال اگر کاربر روی تصویر زوم و بزرگنمایی داشته باشد، نتایج به مراتب بی کیفیت تر خواهد بود.

راه حل ابتدایی استحکام بخشیدن محل نصب دوربین مدار بسته است، تقویت دکل و پایه نصب دوربین و فوندانسیون مربوطه می تواند تاثیر به سزایی در حل مشکل تصویر برداری دوربین می کند. اما تولید کنندگان دوربین مدار بسته با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا برای این مشکل راهکار مناسبی پیدا کرده اند و استفاده از دو تکنیک خنثی سازی لرزش فیزیکی دوربین می باشد که شامل تثبیت تصویر به شیوه OIS و EIS است.

در تثبیت تصویر دوربین به روش EIS، دوربین با استفاده از  الگوریتم های شبیه ساز حرکت دوربین، لرزش های احتمالی را جبران می کند. در این روش در صورتی که اجسام متحرک با سرعت بالا جلوی دوربین حرکت کنند، این ارتعاش با حرکت دوربین به اشتباه توسط EIS تثبیت شود. هزینه این روش نسبت به روش OIS کمتر و مقرون به صرفه تر می باشد.

دیدگاه ها