آشنایی با سنسور تصویر EX-View CCD در دوربین مداربسته

سنسور تصویر EX-View یکی از انواع CCDهای ساخت شرکت سونی است. در مقایسه با نسخه های قبلی این چیپ تصویر دارای حساسیت بالاتری نسبت به نور است. در واقع، فاکتور متمایز کننده در آن حساسیت بالای آنها نسبت به نور مادون قرمز است. به صورت کلی این CCD ها تنها در دوربین های با قابلیت دید در شب IR مورد استفاده قرار می گیرند.

فناوری منحصر به فرد EX-View مختص شرکت سونی است. در ساختار این حسگر، فتودیودها یا همان شاخص های نوری دارای کارایی بهتری در تبدیل فوتون به الکترون هستند. در اصل وظیفه فتودیودها تبدیل انرژی نورانی به جریان الکتریکی است. هر فتودیود در CCD در واقع تشکیل دهنده یک پیکسل در تصویر است.

ساختار و پیکربندی این حسگر منجر به این می شود تا در مقایسه با CCDهای نسخه های قبلی سونی، حساسیت نوری تا دو برابر نسبت به نور مرئی و تا 4 برابر نسبت به نور مادون قرمز افزایش یابد. برای مثال در مقایسه با CCDهای Super HAD سونی، نرخ LUX یا میزان حساسیت نوری در CCD های EX-View برای هر دو نور مرئی و مادون قرمز تا دو برابر بیشتر است.

کاربرد های حسگر EX-View

به طور کلی به دلیل مزایای ذکر شده، حسگر EX-View مناسب برای مکان هایی است که نیازمند نور IR برای ثبت تصاویر هستند. از این نوع حسگر بیشتر در فضاهای روباز که در آن هیچگونه کنترلی بر روی نور موجود در محیط وجود ندارد استفاده می شود. برای مثال برای استفاده در مکان هایی مانند کارخانه های بزرگ با تعداد دوربین بالا که در تک تک نقاط آن نصب شده اند و کاربر نیازمند تصاویری با کیفیت بالا در هنگام شب و در نور کم است بسیار مناسب است.

در پایان لازم به ذکر است که نباید این توقع وجود داشته باشد که حسگر EX-View می تواند تفاوت چشمگیری را در رزولوشن تصویر شما ایجاد کند. برای مثال در روزولوشن 720TVL در یک CCD معمولی و Exview CCD تفاوت فاحشی وجود نداشته و هر دو جزئیات یکسانی را برای شما به نمایش می گذارند. اما تنها تفاوت موجود در این است که تصاویری که توسط حسگر Exview ثبت می شوند دارای نویز کمتری در شرایط کم نور هستند.

دیدگاه ها