معرفی سیستم ANPR در دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته ANPR مخفف Automatic Number Plate Recognition، سیستم مدیریت پارکینگ هستند که قابلیت نظارت بر تردد خودروها را از طریق تشخیص پلاک امکان پذیر می کنند. این سیستم ها برای کنترل طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، کنترل ورود و خروج خودروها به پارکینگ اماکن تجاری و اداری و عمومی و برای کنترل ترافیک و تخلفات مورد استفاده قرار می گیرند.

maghale-01

در این سیستم ابتدا تصاویر دریافتی ار دوربین مداربسته به صورت داده دیجیتال وارد نرم افزار شده و توسط آن پردازش می گردد. هنگامی که یک خودرو به سمت دوربین نزدیک می شود نرم افزار تعدادی عکس از تصویر تهیه می کند، وقتی خودرو به اندازه کافی به دوربین نزدیک شد که اندازه پلاک برای نرم افزار OCR (شناسایی کاراکتر) کافی بود پلاک اسکن شده و شماره آن توسط نرم افزار ثبت می شود و به کد ASCII تبدیل شده و در یک لیست ذخیره می شود.

اینکار برای ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار می شود و در نهایت پس از تطبیق شماره های لیست با هم یک مورد به عنوان پلاک خودرو انتخاب و نگهداری می شود. این تکرار برای جلوگیری از خطا و بالا رفتن دقت دستگاه انجام می شود.

یکی از مهمترین قسمت های سیستم نظارتی ANPR را همین OCR یا سیستم شناسایی کاراکتر تشکیل می دهد که در واقع نرم افزاری است که با اسکن و پردازش کردن پیکسل های پلاک خودرو آنها را صورت داشتن اندازه مورد نیاز تبدیل به یک حرف (Letter) می کند.

در واقع OCR بعد از مطابقت دادن مجموعه ای از پیکسل های عکس با یک حرف یا عدد آنها را به صورت کد ASCII قابل فهم توسط سیستم های کامپیوتری تبدیل کرده و در یک فایل برای اهداف بعدی ذخیره می کنند.

سیستم ANPR می تواند با استفاده از اتصال به سیستم های کنترل ورودی مانند راهبند، بولارد و درب باز کن ها متصل شده و به وسایل نقلیه مجاز اجازه ورود دهند و یا پلاک آنها را برای مقاصدی در خود ذخیره نمایند.

سیستم ANPR قابلیت ضبط پلاک کشورهای مختلف از جمله ایران را دارا می باشند و نرم افزارهای مختلفی توسط شرکت ها با قابلیت های گوناگون به بازار عرضه شده است. از جمله قابلیت های این نرم افزارها می توان به ثبت و ضبط پلاک خودروها، قابلیت باز شدن اتوماتیک درب یا راهبند برای افراد مجاز یا مهمان ها، محاسبه هزینه پارک بر اساس زمان توقف خودرو و موارد دیگر نیز اشاره نمود

دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *